Cultura

El Liceu encara pertany als de sempre

Ariadna Garcia, Sandra Serrano, David Tortajada, Arnau Vilanova 
17/10/2014, Barcelona 


Façana del Gran Teatre del Liceu. Font: Catalunya press
El Gran Teatre del Liceu és el teatre més emblemàtic de Barcelona, i tot un símbol de la societat burgesa que ha ajudat a fer de la Ciutat Comtal un dels centres culturals més importants del continent europeu. Inaugurat el 1874 i dissenyat per Miquel Garriga i Roca, va ser durant els seus primers 100 anys el teatre d’òpera més gran d’Europa. El projecte de construcció es va finançar a través d’accions mercantils que comportaven la propietat privada de bona part de les llotges i butaques del teatre i que es van agrupar sota el nom de ‘Societat del Gran Teatre del Liceu’. Fins l’any 1980, diverses empreses concessionàries dels espectacles es feien càrrec de l’explotació de la sala. A partir de l’any 80 es va crear, perquè la institució no desaparegués, el ‘Consorci del Gran Teatre del Liceu’ (format per l’Ajuntament de Barcelona, la Societat del Gran Teatre del Liceu, la Diputació de Barcelona i, durant dos anys, el Ministeri de Cultura).


Interior del Liceu cremat (Any 1994). Font: Jordi Romeu, ABC.
L’any 1994, després d’acollir infinitat d’espectacles, el Liceu va patir un incendi que va destruir la sala i l’escenari. L’any 1999, i després d’uns anys de dubte, el Gran Teatre del Liceu va reobrir les portes després d’una reconstrucció que va guardar fidelitat a l’aparença de l’anterior i dotant-lo d’una infraestructura tècnica molt avançada, a més d’ampliar-lo amb solars veïns. Molts grans autors i cantants d’opera, a més dels millors ballarins de ballet i  músics d’arreu del món han passat per la sala del Gran Teatre del Liceu per oferir els seus espectacles. El 2012, i després d’uns anys de crisi i baixada d’ingressos i subvencions, el Liceu va proposar d’aplicar un ERE temporal per estalviar els diners necessaris per no generar dèficit i que afectava un 92% de la plantilla. Finalment al setembre del 2013 es va haver d’aplicar, cosa que va suposar el tancament del Liceu, tot i que no va afectar l’activitat artística. A principis de 2014, i després de canvis en la direcció, va presentar un deute de 16 milions d’euros i una alarmant pèrdua d’ingressos i activitat. Aquest 2014 el Gran Teatre del Liceu ha rebut dues subvencions, una per part de la Generalitat que aportarà 4,4 milions d’euros i una altra de 4 milions per part del Govern Espanyol. Aquestes subvencions formen part del pla de viabilitat que va preparar el nou director, Roger Guasch. Aquest 2014, a més, se celebra el 15è aniversari des de la seva reobertura l’any 1999.

El Liceu, un teatre elitista?
Tradicionalment s’ha identificat el Teatre del Liceu amb les classes benestants de Barcelona. Aquest fet pot explicar-se per dues raons. En primer lloc, el Liceu sempre ha basat bona part del seu calendari en funcions d’òpera (més de 30 obres programades entre setembre i desembre d’aquest any 2014). Tant el Govern d’Aragó com el Ministeri de Cultura d’Espanya van realitzar, els anys 2007 i 2011 respectivament, estudis sobre hàbits de consum cultural. Segons les dades recollides, l’òpera és un gènere musical que gaudeix de més èxit entre les classes socials altes, i entre les persones de certa edat (a partir dels 35 anys, fins als 75 anys o més). A més, aquests estudis, juntament amb un altre publicat per l’Observatori Basc de Cultura, mostren que el públic jove (entre els 15 i els 29 anys) és el menys interessat en assistir a aquest tipus d’espectacles. Per tant, la forta presència dels espectacles d’òpera al Liceu, juntament amb el fet que aquest tipus d’espectacle sigui molt popular entre la societat de classe alta i d’una edat més avançada, pot alimentar la percepció del Liceu com un centre cultral de caire elitista.

La segona raó per la que el Liceu s’ha associat amb les classes més benestants són els elevats preus de la seva taquilla. El Gran Teatre del Liceu ofereix la possibilitat de comprar abonaments de temporada als espectadors. Per a la gent que no vulgui un abonament de temporada, el Liceu també té a la disposició del públic l’abonament reduït, ideal per fer un tastet. Després trobem l’abonament popular, més econòmic i que dona dret a menys espectacles. Per últim, el Liceu ofereix diferents packs d’entrades per a abonats i no abonats que oscil·len entre els 60€ i els 123€ i que donen dret a veure certes òperes, concerts o espectacles.

Els preus per entrar al Liceu i gaudir els espectacles no els pot assumir qualsevol. Si vols gaudir bé de les operes, concerts i actuacions del Liceu has de disposar d’un bon nivell adquisitiu i està clarament destinat a una classe mitja-alta que es pugui permetre pagar importants quantitats de diners per consumir aquest tipus de cultura. El que també és cert és que amb la política de preus i algunes promocions, s’intenta arribar a més gent i que tothom, o gairebé tothom, pugui gaudir almenys una vegada d’algun dels espectacles que ofereix el Gran Teatre del Liceu.

La percepció de la societat del Liceu
Una enquesta realitza per aquest mitjà a 47 persones dóna suport a aquestes dues premisses. Un 76% dels enquestats opina que el Liceu està enfocat a una classe social determinada. D’aquest subgrup, el 55,5% creu que el públic majoritari del Liceu pertany a la classe alta de la societat, mentre que un 38’8% opina que està enfocat a la classe mitja-alta.


Com es percep el Liceu. Font: pròpia.
Pel que respecta als preus, les persones enquestades d’una edat entre els 17 i els 30 anys estan disposades a gastar-se en anar al Liceu una mitjana de 27,8 euros. Al Liceu, el preu de les entrades es mou entre vuit nivells, depenent d’on es situïn les localitats. El preu mitjà d’una entrada per anar a un concert és de 33,75 euros, mentre que el cost mitjà d’una sessió d’òpera és de 92,62 euros. S’observa, doncs que tant els concerts com sobretot l’òpera disten molt del pressupost que els enquestats tenen en ment. No obstant, cal tenir present que les dades poden variar si tenim en compte que si un jove va al Liceu, difícilment comprarà una de les entrades que estigui en els rangs de preus més alts. Si fem la mitjana del que costa anar al Liceu comprant un dels quatre tiquets més econòmics, anar a un concert costa una mitjana de 16,87 euros, mentre que anar a una sessió d’òpera costaria 38,12 euros. D’aquesta manera, tot i que es dona una gran aproximació respecte les xifres absolutes, l’òpera encara es trobaria 10 euros per sobre del pressupost dels joves enquestats.

Les dades de les enquestes demostren, doncs, la imatge que els enquestats tenen del Liceu com un centre especialment enfocat a les classes més benestants. Això és degut al fet que al calendari del teatre hi hagi una forta presència de sessions d’òpera (un gènere dramàtic especialment popular entre la societat més madura i amb un alt poder adquisitiu segons els diversos estudis esmentats), juntament amb l’escletxa que existeix entre el preu dels tiquets i els diners que la gent està disposada a pagar per assistir a un espectacle. Tot i que amb la reforma de l’organisme estructural portada a terme pel nou director, Roger Guasch, es pretén que aquesta percepció elitista vagi desapareixen i el Liceu passi a ser una institució cultural que obri les seves portes al públic de totes les edats i butxaques.

_______

Si vols saber més coses del 15é aniversari del Gran Teatre del Liceu, et recomanem la següent notícia:




El Tricentenari BCN va tancar les seves portes amb un balanç de dos milions d'espectadors

Barcelona, David Tortajada
21|10|2014

Després de tretze mesos, els actes emmarcats en el Tricentenari BCN van tancar el seu cicle amb un balanç de 400 actes, 150 escenaris i uns dos milions de visitants. Al llarg d’aquest temps, des del 9 de setembre de 2013 fins al 24 de setembre de 2014, quan va tenir lloc el Piromusical de la Mercè, es va fer un repàs de com era la  Barcelona que va fer front al setge de Felip V l’any 1714. Aquestes celebracions, per les quals s’ha destinat un pressupost de 2,5 milions d’euros, han estat molt marcades pel context polític de la Catalunya actual, amb la simbòlica data del 9-N  menys de dos mesos després de la “V” de la Diada.

L'Auca del Born. Font: teatral.net

El comissari del Tricentenari BCN, Toni Soler, i el regidor de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona, Jaume Ciurana, van destacar el caràcter plural de les diferents celebracions que s’han fet durant aquests tretze mesos.  “Hem volgut fer un esforç sincer perquè cap barceloní se’n pogués sentir exclòs. Hem intentat que fos un relat obert, urbà i contemporani i amb una idea no rígida de la història ni de la catalanitat”, afirmava Toni Soler.

El perfil dels visitants
Segons l’Ajuntament de Barcelona, els actes reivindicatius van rebre entre el setembre de 2013 i el juny de 2014 les diferents activitats celebrades al Born Centre Cultural van reunir més de dos milions de visitants. Aquestes xifres tan elevades, juntament amb el marc reivindicatiu que han envoltat els mesos propers a la Diada i el 9 de novembre, poden arribar a deixar entreveure un èxit del sobiranisme català.

Si es comparen els dos milions de persones que van visitar les activitats amb, segons dades de la Guàrdia Urbana, l’1,8 milió de persones que va assistir ala “V” de l’11 de setembre , s’observa una forta similitud entre ambdues xifres. També cal tenir em compte, però, que l’any 2012 Barcelona va rebre un total de 7,44 milions de turistes. És previsible, per tant, que dels dos milions de persones que van assistir als diferents actes reivindicatius, una bona part en siguin turistes.

Dani Rovira, presentador de los Goya 2015

Barcelona, Sandra Serrano
21|10|2014


Dani Rovira. Fuente: Dani Riera.
Dani Rovira será el presentador de la gala de los Premios Goya el próximo 8 de febrero. La elección de Rovira como presentador rompe con la norma de que el conductor de la gala repita más de un año, como ha sido el caso de los anteriores presentadores: José Corbacho, Andreu Buenafuente y Eva Hache. Esta decisión podría estar ligada a las críticas negativas que recibió el presentador del año pasado, Manel Fuentes


Rovira empezó a trabajar como monologuista por los bares y cafeterías de su ciudad natal para pagarse sus estudios. Poco a poco, el malagueño logró hacerse un hueco en el programa “Nuevos cómicos” del canal Paramount Comedy. Más tarde, entró el mundo de la comedia trabajando en programas de televisión como “Estas no son las noticias” de Cuatro; “Con hache de Eva”, La Sexta; y “El club de la comedia” entre otros. Pero sin duda, el momento estrella de Rovira ha llegado con su debut como actor en la película más taquillera de la historia del cine español, Ocho apellidos vascos junto a Clara Lago, Karra Elejalde y Carmen Machi. Todo un éxito que le ha llevado a presentar la XXIX edición de los Premios Goya.


Dani Rovira ha afirmado que no faltaran “pildoritas o ramalazos” con respecto a la situación política"


El cómico y monologuista en una entrevista a El País ha afirmado que no faltaran “pildoritas o ramalazos” con respecto a la situación política, pero que lo mejor que puede hacer el cine español es demostrar su grandeza y su arte a todos los que le critican. “¡Qué mejor que luchar contra todos que demostrando lo que sabemos hacer con nuestro cine!”. Así pues, esta edición de los Goya continuará con la misma línea reivindicativa que las galas anteriores. 



Polònia fa el salt al teatre en forma de musical

Barcelona, Arnau Vilanova
21|10|2014

Cartell 'Polónia el Musical'

El 10 d’octubre  s’estrena, en primícia a l’Atrium de Viladecans, ‘Polonia: El Musical’, el nou projecte teatral de la productora audiovisual Minoria Absoluta. Jordi Galceran, juntament amb Toni Soler i amb la col·laboració de Júlia Cot, Pau Escribano, Joan Rufas i Jaume Buixó, guionistes del programa de TV3 ‘Polònia’, ja ultimen el guió de l’obra.


Després de l’èxit de ‘La Família Irreal’, la productora catalana engega aquest nou projecte que, sota la direcció de Xavier Ricart i protagonitzada per Bruno Oro, Queco Novell, Agnès Busquets, Ivan Labanda, Mireia Portas, Xavier Serrano, David Olivares i Anna Bertran, portarà l’espectador fins a un hotel en el què el President Artur Mas ha convocat una cimera per decidir el futur de Catalunya. L’obra permetrà encaixar en aquesta estructura algun nou gag a mesura que l'actualitat canviï.



L’obra arribarà a Barcelona el 7 de novembre i es podrà veure al Teatre Poliorama. 

L’espectacle presenta dues hores d’humor que combinarà la sàtira política del Polònia, que després de nou anys en pantalla fa el salt al teatre, amb grans èxits musicals i acompanyat d’una gran dosi de teatralitat i un to vodevilesc. L’obra arribarà a Barcelona el 7 de novembre i es podrà veure al Teatre Poliorama. Els preus oscil·laran entre els 15 i el 39 euros.  
Equip de Polònia. Font: ACN

El món del cinema es reinventa per afrontar la crisi

17|10|2014
Ariadna Garcia, Sandra Serrano, David Tortajada, Arnau Vilanova 

Com un vaixell a la deriva, el sector del cinema espanyol s’enfonsa. A Madrid, de les quasi 500 sales de cinema que hi havia obertes als anys 70, actualment estan operatives 30. Els hàbits de consum dels espanyols tendeixen a seguir pràctiques de pirateria que comporta grans pèrdues al sector del cinema, a més, l’Estat espanyol continua disminuint els pressupostos destinats al setè art i, a tot això, cal afegir-hi una crisi que fa sis anys que dura.

Canvien les formes de consum
Fins ara, el cinema veia com els beneficis augmentaven gràcies als consumidors, que aportaven la major part dels ingressos, però aquesta és una tendència que està canviant.  Segons un estudi realitzat per lObservatori de la Pirateria i els Hàbits de consum del 2013, el número d’espanyols que accedeix de forma il·legal a continguts digitals supera el 51%. El cinema és el sector que s’ha vist més perjudicat per aquests hàbits, ja que el nombre d’usuaris que realitzen aquestes pràctiques arriba al 43% i continua pujant.

Número de cinemes a Espanya. Font: Ariadna Garcia
  
A més d’aquesta tendència que, de moment, sembla no tenir fre, cal afegir-hi la disminució dels pressupostos de l’Estat dedicat al setè art. Al 2013 es van destinar 55,7 milions d’euros, xifra que contrasta amb els 89,4 milions dedicats al cinema al 2009. A més, també cal tenir molt present la pujada de l’IVA del 8% al 21% en tota la cultura des del l’any passat que va implicar un encariment del preu de, per exemple, les entrades de cinema. Al 2004, de mitjana, una entrada al cinema costava 4,8 euros, mentre que l’any passat, la mitja es trobava en 7,08, és a dir, s’ha incrementat el preu de l’entrada en un 48%.

En contra, tenim el gran astre del cinema, Hollywood, que ni la major crisi financera del món és capaç d’aturar-lo. El 2010 la industria nord-americana havia augmentat l’assistència a les sales en un 2,27% un fet admirable tenint en compte com el nombre de clients de les sales espanyoles disminueix des de fa anys tot i que els preus de les entrades són similars a ambdós països. Segons l’analista Paul Dergarbedian, “Hollywood dóna a les persones el que volen veure, de manera que van al cinema sense qüestionar-se el preu de l’entrada i, a més, un cop vista la pel·lícula, queden satisfets”. Aquest apunt afecta en el consum de pel·lícules espanyoles, ja que les estrangeres (la majoria procedents dels Estats Units) van generar, al 2013, més de 430 milions d’euros, mentre que les del país només 70,15 milions. A més a més, les grans majors de Hollywood tenen més poder que els exhibidors espanyols, ja que són elles les que decideixen el preu de les entrades estipulant el percentatge de beneficis que els hi pertoca per les pel·lícules distribuïdes. D’aquesta manera el preu de l’entrada es desglossa de la següent manera: 21% de l’IVA, el 3% per les entitats de gestió de drets d’autor, el 33% per l’exhibidor (tot i que aquesta és una dada molt variable) i el 43% pel distribuïdor (en certes ocasions poden arribar a demanar el 55 i, fins hi tot, el 60% respecte el preu de l’entrada).  

Desglossament del preu de les entrades. Font: Ariadna Garcia


Tot i aquest domini aclaparador de les produccions estrangeres, a Espanya, segons la Confederació Fapae la quota de pantalla del cinema espanyol el 21 de setembre de 2014 era del 23,6 %, "la més alta de la història", ha assenyalat José Portela, vicepresident de la confederació de productors. L'any passat aquesta xifra va ser del 14,6 %, i en 2012, l'any de Lo Impossible, va fregar el 20%. El cinquè lliurament de Torrente, Operación Eurovegas, s'ha convertit en la millor estrena de l'any a Espanya amb una recaptació en taquilla de 3,6 milions d'euros en el seu primer cap de setmana, segons dades provisionals recaptades per la consultora especialitzada Rentrak. Els números indiquen que les noves aventures de Torrente superaran de llarg els 2,8 milions recaptats per Ocho apellidos vascos durant el seu primer cap de setmana.

Sobreviure en temps de crisis
Les sales de cinema han de buscar noves oportunitats davant d’aquesta davallada d’espectadors, i una iniciativa va ser la que va portar a terme Ventura Pons. En un moment en què moltes sales de cinema tanquen les  seves portes, el director, guionista i productor català va fer un pas endavant i va decidir reobrir els Cinemes Texas de Gràcia amb la idea de projectar reestrenes en versió original i subtitulades en català i a preus molt econòmics: un màxim de 3 euros. Ventura Pons explica en una entrevista a Vilaweb que “no ha recuperat els Cinemes Texas per fer-se ric, sinó que ell vol un cinema al servei de la gent, vol que el públic surti content i satisfet, que vingui en confiança i es trobi una bona programació.” Per la reestrena, els Texas, van canviar d’imatge fet una gran reforma de les sales, projectors, pantalles, etc. “S'ha disminuït l'aforament, però s'ha guanyat en comoditat i en qualitat de la imatge, ja que comptem amb la última tecnologia digital pel que fa als projectors”, comenta Pons. La política de preus, a 3€ l'entrada, es completa amb descomptes de dilluns a dijous als majors de 65 anys, als menors de 18 i a persones que pertanyin a associacions que tinguin un conveni amb el cinema.


Cinemes Texas actuals. Font: ElPais.es


Les accions per tornar a la gent a les sales no s’aturen aquí. Una altra alternativa a nivell estatal que ha tingut molt d’èxit és la Fiesta del Cine. Aquesta iniciativa, copiada de França i impulsada a Espanya per la Federació i Associació de Productores Audiovisuals Espanyoles (FAPAE) la Federation of cinema film distributors (FEDICINE) i la Federació de Cines d’Espanya (FECE), va sorgir com a conseqüència de la constant caiguda de la venda d'entrades que patia el sector del cinema des del 2005. A finals de juny de l'any 2009 es va posar en marxa a Espanya amb la idea d'incrementar l'assistència de la gent a les sales de cine, i va sorgir efecte. La clau de l’èxit van ser entrades des de 2 euros i, en els últims dos anys, aquesta iniciativa va portar a més de 1,5 milions d’espectadors a la gran pantalla. En les dues últimes edicions, el nombre de públic ha augmentat considerablement. El preu va augmentar a 2’90€/sessió, però els usuaris ja no tenien la obligació de comprar una entrada a preu ‘normal’ els dies anteriors a la promoció, i això potser va ajudar a que els espectadors estiguessin més disposats a aprofitar la oferta. Tot i així, segons la FECE, perquè sigui rentable la Fiesta del Cine s’ha de celebrar uns dies determinats per tal de concentrar la demanda. El president de la Real Academia del Cine, Enrique Gonzalez Macho, remarcava que encara que les entrades tinguessin un cost de 3€ durant tot l’any, l’afluència de públic no seria tan alta com en aquest esdeveniment anual, així que els números no sortirien. 
Espectadors a la Fiesta del Cine. Font: Ariadna Garcia


Quin futur li espera el cinema?
Les costums que està agafant la societat porta a pensar que el futur de les sales i del cinema en general està abocat a un nou model de negoci basat en la xarxa, un mitjà accessible per a tots. Àlex de la Iglesia en el seu discurs en l’entrega dels XXV Premis Goya va deixar-ho molt clar: “Internet no es el futuro del cine, es el presente”. Un exemple, que ja funciona molt bé a França i als Estats Units, són pàgines webs com Filmin que et permet reproduir les pel·lícules per només 95 cèntims. Sembla ser que la gran pantalla ha passat de moda i el que volen els usuaris és la liberalitazció del cinema de manera que totes les pel·lícules puguin circular de forma legal i de qualitat per Internet. Trobar un nou model de mercat és una manera interessant d’adaptar-se a la nova era digital. A fi de comptes, el que li interessa a les empreses, no és salvar les sales de cine, sinó fer diners com sigui. Per això, cada cop més els videoclubs digitals són una alternativa al cine tradicional, que anirà augmentant amb el pas del temps. Persones cèlebres del sector com George Lucas i Steven Spielberg també tenen les seves pròpies idees de futur pel cinema: “Acabarem amb menys cinemes i amb cines més grans. Anar al cinema costarà 50, 100 o 150 dòlars, el mateix que costa anar a Broodway ara o a un partit de futbol. Serà molt car i, possiblement, les pel·lícules es quedaran a la cartellera durant un any, com els espectacles d’avui en dia”.


Vicenç Villatoro, nou director del CCCB
David Tortajada - 14/10/2014  

Vicenç Villatoro serà el proper director del Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB). L’escriptor, periodista i polític nascut a Terrassa ha estat escollit pel consorci del CCCB, òrgan dependent de la Diputació de Barcelona. D’aquesta manera, Villatoro substituirà Marçal Sintes, que dilluns va anunciar la seva renúncia al càrrec després de tres anys al capdavant de la institució cultural barcelonina.  La dimissió de Sintes es farà efectiva el 31 de desembre.
 

Vicenç Villatoro, nou director del CCCB // Institut Ramon Llull
Vicenç Villatoro (Terrassa, 1957) agafa les regnes del CCCB després de tota una carrera professional ostentant càrrecs de responsabilitat a diverses empreses i institucions. Entre 1993 i 1996 va ser director del diari Avui. També va ser director general de Promoció Cultural de la Generalitat de Catalunya (1997-2000), director de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (2000-2004) i president de l’Institut Ramon Llull (2011-2013). Villatoro també va ser diputat al Parlament de Catalunya amb Convergència i Unió entre el 1999 i el 2002. D’altra banda, l’egarenc compta amb una reeixida carrera com a escriptor, amb més d’una trentena d’obres que li han merescut dos Premis Sant Jordi, entre moltes altres condecoracions.


Villatoro arriba la direcció del CCCB després que Marçal Sintes (Vilafranca del Penedès, 1967) anunciés la seva renúncia al càrrec dilluns. Segons un comunicat publicat a la pàgina web de la institució cultural barcelonina, Sintes “deixarà la direcció del CCCB després de tres anys al capdavant de la institució cultural barcelonina, amb la voluntat de reincorporar-se de ple a la Facultat de Comunicació Blanquerna (Universitat Ramon Llull) i de reprendre les seves tasques de periodista i articulista polític”.

Marçal Sintes, antic director del CCCB // CCCB
Al mateix document, el propi Marçal Sintes fa una valoració del seu trienni al capdavant del Centre de Cultura Contemporània de Barcelona. “En el terreny dels resultats obtinguts, en faig un balanç positiu. El CCCB ha anat superant una colla d’enormes reptes que tenia plantejats, alguns d’ells directament derivats de la forta crisi econòmica que va reduir acceleradament i dràsticament els nostres recursos”, declara Sintes. La renúncia es farà efectiva el proper 31 de desembre, quan Vicenç Villatoro el substituirà.


Robin Williams torna a la gran pantalla
Sandra Serrano - 14/10/2014

Aquest novembre s’estrenarà "A Merry Friggin Christmas”, la primera pel·lícula que arribarà als Estats Units després de la mort de l’actor. Williams protagonitza una comèdia nadalenca on, juntament amb l’actor Joel McHale, interpreten un pare i un fill d’una família disfuncional que han der fer un llarg viatge en cotxe per recuperar els regals de nadal oblidats del més petit de la casa. A Espanya encara no hi ha data d’estrena.


L’actor, que va ser trobat mort a casa seva el passat 12 d’agost a la seva residència de Califòrnia, ha deixat cinc pel·lícules pòstumes que arribaran als cinemes en els pròxims mesos. Entre elles destaquen:
  • “Absolutely anything” una pel·lícula d’animació, on l’actor protagonitza el paper de Dennis, el gos d’un professor universitari que rep poders especials en mans d’uns extraterrestres.   
  •  “Boulevard” un drama on  Williams interpreta el paper d’un home anomenat Nolan, que es casa per conveniència amb una prostituta. 
  • “The angriest man in Brooklyn” una comèdia on l’actor interpreta a un home a qui per error li diagnostiquen que li queden poques hores de vida i la seva missió serà arreglar tots els malentesos del passat.

  • “Night at the museum: secret of the tomb” la tercera part d’aquesta saga on Robin Williams interpreta a Theodore Rooselvelt. 
Robin Williams va ser un actor prolífic, guanyador d’un Òscar a millor actor secundari per la seva actuació a “Good Will Hunting”, dos premis Emmy, quatre premis Globus d’Or i cinc premis Grammy. Sobretot, destaquen els seus papers com a humorista i còmic. Després de la commoció que va causar la seva mort, els amants del cinema esperen ansiosos aquesta estrena.


Nobel de Literatura 2014: La incertidumbre del galardonado 
Gabriel Pepe, Alejandro Rico, Roger Rodríguez, Beatriz Salcedo 10/10/2014

Un año más, la Academia Sueca ha dado voz a una de las categorías más relevantes de los Premios Nobel. El galardón literario entregado al escritor francés Patrick Modiano ha demostrado la poca predicción que se puede realizar, como nos lo cuentan las librerías de Barcelona. 

Parecía difícil adivinar quién sería el galardonado este año con el Premio Nobel de Literatura. Lo parecía y de hecho, durante todo el recorrido histórico, lo ha sido. Existen pocos parámetros que se puedan medir para llegar a conocer al premiado. La Academia Sueca, encargada de escoger al ganador, siempre ha destacado por dar tumbos, encumbrando tanto a gente conocida como a autores de los que poco se sabe en las principales librerías del país. 

Según los números de las estanterías, Haruki Muramaki
habría sido el ganador // Foto: Casa del Libro 
De hecho y sin más precedente, la encuesta que realizamos a las principales librerías de Barcelona nos habló de un claro ganador. Haruki Murakami era el vencedor si nos centráramos en número de ventas. Pero las ventas aparentan ser un dato insignificante para una Academia que busca la excelencia literaria lejos del éxito que pueda tener en su comercialización. No sólo se busca una obra concreta, sino que se analiza toda la carrera literaria del nominado, poniendo también en juego sus vivencias e historia. De los 220 nominados, prevalecían ocho candidatos que se situaban en el top de las apuestas que estos días se registraban en el portal web Ladbrokes, principal referencia en el tema. Haruki Murakami, Ngugi Wa Thiog’o, Assia Djebar, Svetlana Aleksijevitj, Joyce Carol Oates, Adonis, Philip Roth y Milan Kundera eran los ocho primeros nombres en la casa de apuestas internacional. Desde la narrativa de ficción, pasando por la investigación periodística y llegando a la poesía, el grupo está compuesto por cinco hombres y tres mujeres.

Siguiendo un comportamiento que ha sido constante estos últimos años, podríamos meramente descartar a las mujeres nominadas. Esto se debe a que durante los últimos años, la Academia ha premiado a hombres y mujeres de manera alterna. El año pasado, la canadiense Alice Munro consiguió el premio. Este año se ha comprobado que los suecos siguen su rutina, al galardonar otra vez a un hombre. 



Murakami y Kundera eran de los que más se escuchaba hablar en las librerías. Son los que más tirada tienen y de los que más se venden. Roth es un autor que tiene algo de peso, pero que no llega a la talla de estos dos primeros. Poco a poco, según afirman, iba aumentando la venta del poeta Adonis que empieza a ser más reclamado. Del resto de autores no se conoce demasiado. No suenan en sus librerías. “De Carol Oates tendremos algo, pero no mucho” afirman en Al Peu de la Lletra, única librería que ha señalado a la escritora. “No descarto que en tienda o almacén tengamos libros de ellos. Pero no, no me suenan” afirma Victor de La Casa del Libro sobre los autores menos conocidos. Aparezcan o no entre las principales ventas una cosa es segura: ahora que el autor ya tiene el premio, las ventas se dispararán.


El galardonado

Patrick Modiano //
CurrentAffairs
A la una en punto del mediodía, con un escueto anuncio plurilingüe, la Academia Sueca pone nombre al autor premiado de este año: Patrick Modiano. “¿Ha sido él?” pregunta sorprendido el gerente de la librería Re-Read. Un hombre que siquiera estaba en el top 3 de la lista se alza vencedor con el premio más prestigioso de la literatura. Esto reafirma el carácter errático e impredecible de la Academia, que sólo ha cumplido con uno de los mandatos antes estipulados. Si el año pasado, se trató de una premiada, este año sería un premiado. En las librerías, cuando preguntamos por él hay cierto conocimiento, pero no suena tanto como Murakami, Adonis o Kundera. 

“No teníamos nada de él, pero a partir de la semana que viene entrarán seguro” dice la dependienta de la librería y papelería ABC, refiriéndose a la obra del galardonado. Lo mismo responde el dueño de la librería Mizar que tampoco tiene ningún libro de él, pero del que está también seguro, tendrá stock para el lunes que viene.

El francés Modiano, aún así, parecía remontar en las horas finales de la apuesta de Ladbrokes, escalando posiciones, pero sin llegar a Murakami o Thiog'o, los grandes favoritos de esta edición. La literatura de Patrick ha sido la de un hombre que ha detallado en su obra hechos verídicos y oscuros que rondan la república francesa. Una narrativa que funde el oscuro pasado francés con personajes afectados por el mismo y marcados por una tendencia triste y dramática. El autor que hace un par de días rechazaba humildemente la posibilidad de ganar el premio sale finalmente galardonado, con 880.000€ de recompensa, el premio más prestigioso a nivel mundial y su nombre inmortalizado para la posteridad. 

Empieza la Fantasía en Sitges
Gabriel Pepe, Roger Rodríguez, Beatriz Salcedo, Alejandro Rico

Hoy, día 3 de octubre, empieza el Festival de Cine Fantástico de Sitges, que pretende batir todos los récords pese a la reducción en el presupuesto.

Producción Propia
Primer día, primera hora. Primera película – un peso pesado: [REC]4, y se nota en la cola que se forma mucho antes de que se abran las puertas del Auditorio del Hotel Meliã, sede principal del Festival de Sitges. Mientras los técnicos hacen los arreglos necesarios para la alfombra roja de la noche, los cinéfilos se acumulan, impacientes por ser los primeros en ver la última gran producción española. Son las 10h30 de la mañana y los espectadores comentan sus expectativas; “más hollywoodiana”, “con más pasta”, más parecida a esta, más parecida a aquella… La espera es larga, pero a las 11h45 – con retraso – entran todos a ver la primera de las 251 proyecciones del Festival. Tiene inicio, por 47ª vez, el Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya.

Sobre todo, optimismo

Espectadores en la cola para la proyección
de [REC]4 // Producción Propia
En el Auditorio la sala estaba abarrotada para la primera sesión, en el Retiro y en el Cine del Prado (las otras dos salas del festival), no tanto. “Es normal”, cuenta una trabajadora voluntaria en el Prado, “es el primer día y además por la mañana, conforme vaya llegando la noche, se irá llenando”. En taquilla, lo confirman: “cada año va a más, y está todo prácticamente vendido para el fin de semana”, Nuria Puig, la empleada que lo dice, tiene 3 años de experiencia en el festival. Aparentemente, todo el personal confía en que este año será un éxito.

Éxito que desde luego no se basa en el presupuesto del evento: los datos muestran que el festival cuenta con 15% menos que el año pasado. Las arcas públicas son esenciales – 42% del presupuesto total –, y este año no aportaron todo lo esperado.

Presupuesto 2013 Festival de Sitges
según el Ministerio de Cultura
Pero al parecer, el staff tenía razón: las colas fuera del Retiro y del Cine del Prado se hacían más largas a cada sesión. El Auditorio siguió la misma tendencia hasta el final de la tarde, cuando el gentío tuvo que dejar espacio para los famosos y la gala de la noche. Allí los del elenco de [REC]4 fueron las estrellas que más brillaron, junto al galardonado Roland Emmerich (Independence Day, Godzilla, Star Gate), quien se ha llevado el Gran Premio Honorífico por sus varias maneras de casi destruir el mundo.

Mientras tanto, en los comercios, en las calles y en las salas de proyección, los protagonistas anónimos – los espectadores – reafirmaban el prestigio del festival que pretende batir, un año más, sus propias marcas.
 

La Saga Torrente termina con el estreno de su quinta parte
Alejandro Rico

Cartel oficial de 
Torrente 5: Operación en Las Vegas
El personaje de Santiago Segura que apareció en 1998 se despide con una película que pretende batir récords con su estreno este 3 de Octubre de 2014.

Hoy martes se ha presentado Torrente 5: Operación Eurovegas en Madrid. La nueva entrega de Torrente pondrá final a la saga más taquillera de la historia española con más de 13 millones de espectadores según estudios de la agencia internacional Rentrak. Tras una caída de público que inició después de la segunda película del anti-héroe español, Segura espera con este film poder alzar esos 2’5 millones de espectadores que disfrutaron de Torrente 4 (Lethal Crisis).

El último film de Segura quedó afectado por la caída de consumo cinematográfico que se inició en 2009 y que ha continuado su descenso durante estos últimos años debido al aumento del IVA cultural. Las cifras de descenso presentadas por el Ministerio de Educación, Cultura y Deporte  presentan un panorama difícil, pero Santiago Segura se muestra optimista declarando; “creo que me ha salido una película redonda”. Torrente 5 además podrá disfrutar del aumento de espectadores durante la conocida Fiesta del Cine donde la reducción del precio de entrada puede que afecte positivamente a su película.

El Futuro Cercano

Torrente 5: Operación Eurovegas se sitúa en 2018. La sinopsis oficial del film habla de un Torrente que acaba de salir de la cárcel y que está descontento con la situación del país. Santiago Segura intenta retratar en esta película un país dividido, con el proyecto Eurovegas ya finalizado. Torrente intentará dar un golpe en un casino al más puro estilo Ocean’s Eleven tal ycomo afirman las primeras críticas 

Al elenco de la película de Santiago Segura, esta vez se añade un actor de talla internacional; Alec Baldwin. El actor se unió al reparto después de terminar el rodaje de la galardonada Blue Jasmine de Woody Allen y sorprendió a Segura aceptando el papel.  Además de Baldwin, Torrente 5 incorpora a cómicos, actores y personajes de la talla de Julián López, Ana Simón y Jesulín de Ubrique. 




Sitges huele a celuloide
Roger Rodriguez

Como cada año y desde hace ya 47 largos años, Sitges se convierte en el ojo del huracán del mundo cinematográfico. Este año se celebrará entre el 3 y 12 de octubre.

Miquel Forns, Ferrán Mascarell y Àngel Sala
durante la rueda de prensa de ayer
La organización del Festival de Cine de Sitges ya ha dado a conocer toda la cartelera completa con sus horarios. Este año el Festival intenta acercarse al thriller, y cómo reconoció el propio Ángel Sala, director del evento, han decidido darle un papel especial al cine de ficción latinoamericano, dedicándole una sección y creando Blood Window.

Como era de esperar, también se han dado a conocer las estrellas que pasarán por la alfombra roja: Antonio Banderas, Álex de la Iglesia o Jaume Balagueró no se han querido perder esta cita. También acudirá a esta cita el director alemán Roland Emerich (Independence Day, Gozdilla, El día de mañana o 2012) que por su empeño en destruir el mundo, el Festival ha querido reconocer su trabajo con uno de los Premios Honoríficos entregados este año (los otros recaen en Antonio Banderas y Rob Zombie).

Más asistentes y más diamantes en bruto

Como viene siendo costumbre, en el programa se esconden grandes promesas que pasan desapercibidas en un principio, pero que harán mucho ruido durante las proyecciones:
The duke of Burgundy de Peter Strickland o  Seventh code,  de Kiyoshi Kurosawa, son dos de las películas a las que no habrá que perder la pista. También cabe destacar tres títulos más que pueden pasar desapercibidos en un primer momento como son Faults, de Riley Stearns;  Starry eyes, de Kevin Kölsch y Dennis Widmyer, o la sugerente Honeymoon, de Leigh Janiak. En Sitges ya han echado toda la carne en el asador.

Se prevé que este año asista más público que el año anterior, según informaba ayer mismo el director del Festival: “No querría sonar presuntuoso, pero Sitges es el festival de género más prestigioso y completo del mundo. Hay que ser positivos, este año ya se han vendido 31.000 entradas, muchas más que el año pasado a estas alturas”.

Cartel de Sitges 2014


Prince vuelve a firmar con Warner Bros
Beatriz Salcedo

Portada del nuevo álbum de Prince // WARNER BROS
El cantante Prince ha regresadohoy, después de casi 20 años, a las manos de Warner Bros, la compañía con la que el artista había estado en conflicto.

Ante este sello vuelve con dos nuevos álbumes: uno en solitario, que lleva como título “Art official Age” y  otro con su nueva banda  3RDeyegirl, que lleva como nombre “Plectrumelectrum”.


Hoy 30 de septiembre el artista ha sacado dos nuevos álbumes que ya están disponibles en iTunes y plataformas musicales. Este regreso  junto al sello discográfico Warner ha pillado por sorpresa a muchos de sus fans que todavía recuerdan como en 1996 el artista les acusó de tratarle como “esclavo”. La renovación del acuerdo se ha producido después que Warner Bros Record devolviera a Prince las grabaciones originales publicadas en los años 80, en las que se incluyen los mejores éxitos del artista: Purple Rain, 1984, y Sing “O” The Times,1987, Dirty Mind, 1999.

Vuelve un Prince renovado

Prince fue unos de los artistas más importantes de la década de los 80, innovador, un músico brillante y un artista carismático que ha vendido cerca de 100 millones de álbumes en todo el mundo.

El lanzamiento en solitario es un álbum más personal y clásico, producido, arreglado, compuesto e interpretado por Prince y Joshua Welton. En él mezcla el estilo del soul, y la magia de R&B Y Funk. Por otro lado, junto a su nueva banda, 3RDeyegirl ha hecho un álbum que es una expresión directa al funk-rock electrizante. Dos propuestas que nos traen al Prince renovado, al artista innovador y como muchos medios han calificado, a un “virtuoso del transformismo”.






No hay comentarios:

Publicar un comentario